Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Daniel Karasek Ekspert
Wiek: 26 Dołączył: 18 Lut 2005 Posty: 565 Skąd: Rydułtowy
|
Wysłany: Nie Kwi 24, 2005 6:37 am Temat postu: podłączenie wiatraków i lokalizaca termowłącznika |
|
|
Oto i termowłącznik uruchamiający wiatraki,
na zielono zaznaczono jego lokalizację (koło aparatu zapłonowego):
-w DOHC EFI
-w DOHC gaźnik
komora silnika Hubanka - Proszę zauważyć jaka jest czysta
zbliżenie
a wygląda tak:
widok na wtyk:
Te dwa po prawej mają inny kolor ponieważ zostały nadtopione przez duży prąd jaki płynął nimi.
Było to skutkiem zacierania się łożyska, a finałem spaleniem silnika wentylatora.
Prąd ten był na tyle duży że palił wtyk ale nie spalił bezpiecznika.
Ten na zdjęciach jest do podpięcia na dwa wentylatory.
Działa banalnie prosto po osiągnięciu temperatury zwiera odpowiednie styki, prawy górny z prawym dolnym i analogicznie lewe.
Co ważne patrząć na wtyk od przodu para po prawej stronie włącza niższą temperaturę para po lewej stronie wyższą.
Temperatury zadziałania w orginale to 102/107.
KAMAX radzi termowłącznik od Escorta 1.8 TD 92/97 - te same wtyczki, niższa temperatura włączenia.
VIK pisze tutaj że na orginalnym termowłączniku, pierwszy wiatrak włącza się prawie przed czerwonym polem a drugi na czerwonym.
Schemat podłączenia:
Zasilanie (+) w orginale jest podawane przez przekaźnik który jest włączany po przekręceniu stacyjki.
Ów przekaźnik i bezpiecznik (30A) można znaleźć w kabinie, po stronie pasażera w okolicach schowka z lewej strony na dole pod obudową deski rozdzielczej.
A tu zdjęcie z wskazanym kierunkiem szukania:
Widok z dołu.
Jest ich tam więcej ale na razie nie wgłębiałem się do czego służą.
Wszystkie są przypięte do plastikowego zamocowania. Aby je wyciągnąć najpierw trzeba je odczepić od niego.
W przypadku instalacji wiatraków w aucie gdzie orginalnie ich nie było, najlepiej zrobić to na osobnym przekaźniku.
Zasilanie (+) przekaźnika bierzemy z aku przez bezpiecznik (30A).
Natomiast sterowanie przekaźnika (to co powoduje jego włączenie) najprościej znaleźć w skrzynce bezpieczników-przekaźników (tej pod maską), przy pomocy żarówki, miernika itp (przekręcasz stacyjkę obserwujesz gdzie pojawia się napięcie).
Jeśli ktoś bedzie instalował wiatraki zamiast wisco, dobrze przymocowac je przy pomocy orginalnych blach z np DOHC bo pasują i nie trzeba kombinować.
Należy jeszcze kupić rurę z miejscem na wkręcenie termowłącznika i wstawić ją do wielkiego obiegu czyli grubej rury chłodnicy.
Nie pokażę na zdjęciach bo nie miałem takiego problemu... No ale myślę że tylu nas na forum więc ktoś się pochwali swoim rozwiązaniem i sfotografuje je.
Ktoś sugerował aby wentylatory włączał przekaźnik sterowany przez termowłącznik. Osobiście jestem zdania że jest to niepotrzebne i tylko zwiększa podatność układu na awarię. Styki termowłącznika umożliwaiją przepływ dużych prądów bez uszczerbku dla nich.
Zresztą tak to jest orginalnie podpięte przez forda.
Jeśli mamy dwa wentylatory warto sprawdzić który "idzie lżej" i podłączyć tak aby on włączał się pierwszy, czyli częściej działał.
Poza powyższym, nie ma większego znaczenia który wentylator bedzie się pierwszy włączał, ten po lewej czy prawej stronie - chodzi tylko o to czy działa jeden, czy dwa.
Na koniec dodam że można zrobić to na termowłączniku na jeden wiatrak, zastosować części z innych aut (np: poloneza) jednak analogia działania i schematu pozostaje ta sama. _________________ Jasnybłękit metalik hatchback GT 2.0 DOHC EFI '92+LPG
Ciemnybłękit metalik sedan CLXi 2.0 DOHC EFI '91+LPG
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj!
Ostatnio zmieniony przez Daniel Karasek dnia Pon Maj 16, 2005 6:00 am, w całości zmieniany 3 razy |
|
Powrót do góry |
|
|
tomeklis Arcyekspert
Dołączył: 28 Gru 2003 Posty: 1612 Skąd: sosnowiec/czestochowa
|
Wysłany: Nie Kwi 24, 2005 11:29 am Temat postu: |
|
|
sprawdzic wiatraki mozna spinajac na krotko we wtyczce pare czerwony-czarny, tylko uwazac, zeby sie nie poparzyc! _________________ czarna SIERRA 2.0 DOHC EFI sedan '89
srebrny agent '97
po NAKLEJKI KLUBOWE kontaktowac sie z kolega dexter przez nr gg 2152286 lub allegro |
|
Powrót do góry |
|
|
Daniel Karasek Ekspert
Wiek: 26 Dołączył: 18 Lut 2005 Posty: 565 Skąd: Rydułtowy
|
Wysłany: Sro Maj 04, 2005 2:50 pm Temat postu: |
|
|
... _________________ Jasnybłękit metalik hatchback GT 2.0 DOHC EFI '92+LPG
Ciemnybłękit metalik sedan CLXi 2.0 DOHC EFI '91+LPG
Walcz ze spamem! Kliknij tutaj!
Ostatnio zmieniony przez Daniel Karasek dnia Sro Sie 24, 2005 7:08 am, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
/zd/ Juzer
Dołączył: 30 Sty 2004 Posty: 136 Skąd: POZNAŃ
|
Wysłany: Czw Maj 12, 2005 4:05 pm Temat postu: |
|
|
tak wygląda termowłącznik wkręcany w chłodnicę w moim samochodzie:
a oto jego lokalizacja:
_________________ SZEROKIEJ DROGI........./zd/
Sierra 2,3D [V.87]
Ostatnio zmieniony przez /zd/ dnia Wto Maj 17, 2005 2:33 pm, w całości zmieniany 1 raz |
|
Powrót do góry |
|
|
Daniel Karasek Ekspert
Wiek: 26 Dołączył: 18 Lut 2005 Posty: 565 Skąd: Rydułtowy
|
|
Powrót do góry |
|
|
kamax SierraFan Mod
Wiek: 33 Dołączył: 24 Gru 2003 Posty: 5622 Skąd: Lubin
|
Wysłany: Sro Wrz 20, 2006 7:16 am Temat postu: |
|
|
Przeniesione _________________ URLOP PD ŻYCIA ... Po prostu jestem zmęczony.
Bawcie się dobrze |
|
Powrót do góry |
|
|
|